Abstrakt V príspevku je vykonaná klasifikácia oceľových plechov, na základe pevnostných a štrukturálnych charakteristík, používaných pre výrobu osobných automobilov. Experimentálne práce sú zamerané na dosiahnutie najlepších príspevkov spevnenia od deformačného spevnenia (WH) a spevnenia tuhého roztoku feritu od interstícií uhlíka (BH). Proces spevňovania od interstícií prebieha ako dvojstupňový proces starnutia. V prvom stupni sa BH efektu dosahuje interakciou interstícií a dislokácií, za tvorby Cottrelovej atmosféry. V druhom stupni sa BH efektu dosahuje precipitačným spevnením od prítomných mikrolegujúcich prvkov. WH efekt je dosahovaný plastickou deformáciou plechov za studena pri ich lisovaní. Experimentálne práce poukázali, že pre oceľ ZStE 220 BH je možné dosiahnuť takých plastických vlastností po valcovaní za studena, žíhaní a hladení, ktoré zaraďujú skúmaný materiál do triedy lisovateľnosti na úrovni DQ - DDQ. Za optimálne podmienky spracovania umožňujúce dosiahnutie maxima (WH+BH) efektu je možné považovať: plastickú deformáciu za studena na úrovni 65% a teplotu žíhania 700°C. Pri týchto podmienkach sa dosiahne sumárneho efektu (WH+BH)=86 MPa.