Abstrakt Oceľové laná sú pre svoje úžitkové vlastnosti používané od baníctva cez strojárstvo, hutníctvo, stavebníctvo, energetiku, miestnu a rekreačnú dopravu osôb a ako kotviace a ťažné laná v lodnej doprave. Počas prevádzky na laná pôsobia rôzne negatívne vplyvy Z uvedeného dôvodu prevádzkové podmienky lana sú vo väčšine prípadov ich použitia veľmi ťažké. Z hľadiska spoľahlivosti musia byť jedným z najbezpečnejších prvkov strojných zariadení. Z prevádzkového hľadiska sú na oceľové laná kladené vysoké požiadavky, a to okrem ich vysokej bezpečnosti aj možnosť ich kvalitnej kontroly v prevádzke. Práve v oblasti kvalitnej kontroly môže pomôcť bezdemontážna diagnostika a hlavne magnetické metódy ich kontroly v prevádzke. Defektoskopická kontrola oceľových lán vrtných súprav, banských ťažných zariadení, lanových dráh a žeriavov je veľmi dôležitá z hľadiska bezpečnosti prevádzky týchto dopravných zariadení. Príspevok sa zaoberá magnetovacími procesmi lán počas ich magnetickej defektoskopickej kontroly v prevádzke. Pre určenie optimálneho magnetovania počas kontrol je dôležité poznať maximálnu hodnotu diferenciálnej permeablity meraného lana, v okolí ktorej dostaneme maximálny zisk signálu na snímači porúch u defektoskopu počas kontroly. Doposiaľ z literatúry nám nie sú známe magnetické vlastnosti oceľových lán. Z uvedeného dôvodu sme na pracovisku vykonali 624 meraní na drôtoch oceľových lán a výsledky boli uložené v databáze, vo forme matematicko – fyzikálneho modelu magnetických vlastností oceľových lán. Pre prvotný výskum magnetických vlastností bolo použitých 13 druhov lán. Pri výbere vzoriek na meranie bolo rešpektované, aby výber zahŕňal používané pevnostné triedy drôtov oceľových lán ,laná nové, skúšané skúšobňou pred naložením na ťažné, resp. dopravné zariadenie, laná naložené na banských ťažných zariadeniach a zariadeniach pre dopravu osôb. Prehľad lán je uvedený v tabuľke 1. Dôraz pri výbere lán bol kladený na možnosť porovnania magnetických vlastností nových a používaných oceľových lán. Zároveň boli vybraté aj laná používané pre najčastejšie sa vyskytujúce zariadenia, ako sú ťažné zariadenia, sedačkové lanovky, lyžiarske vleky a vrtné súpravy. V literatúre sú publikované orientačné hodnoty magnetických vlastností, napr. konštrukčných, uhlíkatých ocelí, valcovaného materiálu, chýbajú však hodnoty pre oblasť oceľových lán. Výber vzoriek bol volený tak, aby aspoň čiastočne pokryl oblasť magnetických vlastností lán pre potreby ďalšieho výskumu a praktickej magnetickej defektoskopie. Namerané magnetické materiálové parametre lanových oceľových drôtov sú zároveň aj podkladom pre matematické modelovanie magnetizačných procesov pri magnetickej defektoskopii lán a pri vývoji nových prístrojov na ich kontrolu. Použitý matematický model fyzikálneho procesu magnetovania feromagnetických materiálov s použitím rovnice (4) je možné hodnotiť ako veľmi dobrý o čom svedčia dosiahnuté korelačné koeficienty regresného modelu, ktorých hodnoty sú v rozmedzí 0,99943 - 0,99999. Vytvorené fyzikálno - matematické modely magnetických hysteréznych kriviek a priebehov diferenciálnej permeability s dostatočnou presnosťou uchovávajú priebehy magnetických parametrov (B-H a µ-H ) meraných lán pri nutnosti uchovávať minimálny počet údajov. Pre vykreslenie priebehu magnetizačného procesu je nutné do programu Excel vložiť len príslušné koeficienty A-E, a Hmax. ( Tab.2 ) a následne je možné jednoducho vykresliť požadovaný priebeh hysteréznej slučky, resp. priebeh diferenciálnej permeability pre oceľové lano. Databáza meraní je využiteľná pre určenie optimálnej intenzity magnetovania oceľového lana, a nastavenia optimálneho pracovného bodu defektoskopického prístroja.Meraniami bolo potvrdené že, magnetické vlastnosti oceľových lán sa čiastočne blížia k vlastnostiam oceľových plechov v smere ich valcovania. Zmenou hodnoty maximálnej diferenciálnej permeability v závislosti od frekvencie magnetovania (resp po prepočítaní na relatívnu rýchlosť lana a defektoskopu) sa mení aj hodnota optimálnej intenzity magnetovania. Pri meraní je teda potrebné urobiť korekciu magnetovania lana H s prihliadnutím na rýchlosť jeho pohyb oproti kľudovej hodnote Ho.