Abstrakt Návrh a konštrukciu ozubených kolies nám v dnešnej dobe značne zjednodušujú a urýchľujú rôzne počítačové programy pre konštruovanie. Tieto programy umožňujú presné zhotovenie požadovaného tvaru ozubeného kolesa s požadovanou presnosťou. Takto namodelované ozubené kolesá môžu potom slúžiť pre výrobu (vo forme výrobných výkresov), alebo pre ďalšie použitie, v našom prípade pre riešenie úloh deformácií a tuhosti ozubenia. V súčasnosti je jednou z najrozšírenejších numerických metód vhodných na vyšetrovanie deformácií a tuhosti ozubených kolies metóda konečných prvkov - MKP. Existuje viacero programov pre riešenie úloh pomocou MKP, ale jednou z podmienok pre spoľahlivé riešenie úloh statickej deformačnej a napäťovej analýzy ozubených súkolesí pomocou tejto metódy je čo najpresnejšie namodelovanie tvaru skúmaného telesa, v našom prípade tvaru zuba ozubeného kolesa. Programy pre riešenie úloh pomocou MKP ako napríklad COSMOS/M, ANSYS umožňujú vykreslenie geometrického modelu ozubeného kolesa priamo v prostredí týchto programov. Samotné zostrojovanie ozubeného kolesa v týchto programoch je vzhľadom na zložitý tvar boku zuba (obyčajne tvoreného evolventnou krivkou) obtiažne a časovo zdĺhavé. Z tohto hľadiska je preto vhodnejší postup prenosu vytvorenej geometrie vyšetrovaného ozubeného kolesa z niektorého CAD systému (ako napríklad AutoCAD, Bentley, ProEngineer, atď.) priamo do prostredia programu COSMOS/M. V programe COSMOS/M sa potom nechá iba prebehnúť analýza deformačného stavu zuba vyšetrovaného ozubeného kolesa. Zuby ozubených kolies sa pod vplyvom záťaže deformujú. Toto je príčinou mnohých negatívnych ale aj pozitívnych dôsledkov. V  oblasti dynamiky ozubených kolies doposiaľ nie sú dostatočne určené deformácie ako aj tuhosť ozubenia. Deformáciu ozubenia je výhodné určiť na rade modelov ozubených kolies pomocou MKP, o čom pojednáva daný príspevok.