Abstrakt Predný koniec materiálu pri valcovaní hrubých plechov na plechotrati a tiež v prípravnom poradí širokopásovej trati sa často môže ohýbať hore alebo dole. Jednou z príčin týchto javov, ktoré sa nazývajú horný a dolný tlak, je nerovnosť obvodových rýchlostí pracovných valcov. Preto sa v tomto článku študuje krivka zakrivenia valcovaného materiálu. Práca je venovaná dvojrozmernému prípadu a použitá je metóda konečných prvkov. Štúdium vychádza zo základných geometrických vzťahov a vzájomnej závislosti použitých parametrov. Zvláštna pozornosť sa venovala kinematickým vplyvom pohonu, lebo tieto vplyvy zohrávajú podstatnú úlohu pri valcovaní s horným resp. dolným tlakom. Je známe, že faktor tvaru takisto ako aj nerovnosť rýchlostí umožňujú popísať valcovanie s horným resp. dolným tlakom. Avšak aj hrúbka valcovaného materiálu pred valcovaním má podstatný vplyv na podmienky ohybu. Bol meraný rozdiel medzi obvodovými rýchlosťami horného a dolného pracovného valca. Na základe zahrnutia meraní do numerickej simulácie môžeme urobiť záver, že nerovnosť rýchlostí je jednou z príčin ohybu. Tvarový faktor (ktorý závisí od vstupnej hrúbky materiálu) a vstupná hrúbka materiálu sú vhodnými veličinami pre predikciu intenzity a smeru ohýbania sa plechov.