Abstrakt Príspevok sa zaoberá výskumom plechov valcovaných za tepla a za studena na Katedre tvárnenia kovov – HF, určených pre automobilový priemysel. Skúmané sú dosiahnuté vlastnosti niektorých oceľových materiálov v podmienkach aplikácie simulácií plastických deformácií technologických procesov, určených pre vybrané konštrukčné skupiny novej generácie automobilov strednej a vysokej triedy. Chemické koncepcie ocelí, fyzikálnometalurgické aspekty ovládania vlastností, ako aj posúdenie ovládania fyzikálnometalurgických dejov pomocou technologických premenných, sú analyzované. Vplyv podmienok plastických deformácií za tepla a riadených režimov ochladzovania na mechanické a plastické vlastnosti ocelí bol predmetom posudzovania. Režimy plastických deformácií za studena s nasledujúcimi procesmi žíhania boli tiež experimentálne sledované. Aplikačné príklady ovládania chemických koncepcií a mechanizmov spevňovania pomocou technologických premenných procesov plastických deformácií, ochladzovania a žíhania materiálov určených pre výrobu ultraľahkých karosérií z AHSS ocelí (advance high strength steel) typu IF (intersticial free), BH (bake hardening), HSLA (high strength low alloy), DP (dual phase) a CP (complex phase) sú v príspevku diskutované. Ocele typu IF sú určené pre hlbokoťažné tvarovo zložite vonkajšie a vnútorné diely, BH ocele nachádzajú uplatnenie pre vonkajšie a vnútorné panely, DP ocele majú široké použitie pre vonkajšie a vnútorne konštrukčné diely, CP ocele sú prednostne určené na najviac namáhané diely vrátane dynamických zaťažení v crash zónach automobilovej karosérie.