Abstrakt Trend v automobilovom priemysle smeruje k znižovaniu hmotnosti automobilu. Okrem používania moderných vysokopevných ocelí sa postupne presadzujú nové spôsoby tvárnenia. Jednou z týchto technológií je hydroforming. Návrhom technológie tvárnenia za studena hydroformingom a jeho aplikácii v automobilovom priemysle sa zaoberá tento článok. Bola navrhnutá technológia výroby pomocného rámu závesu zadných kolies z ohnutého rúrového polotovaru. Táto technológia bola namodelovaná v softwarovom produkte FormFEM. Postup výroby rámu závesu zadných kolies začína operáciou predtvárnenia rúry lisovaním. Polotovar tu získa tvar vhodný na ďalšie spracovanie hydroformingom. Simulácia ukázala lokalizáciu deformácie v miestach maximálneho ohybu rúry bez zmeny hrúbky steny. Maximálna hodnota intenzity deformácie nepresiahla ?i < 0,1. Rozhodujúca operácia je samotný hydroforming, pri ktorom súčiastka získava svoj definitívny tvar. Dosiahnutý tvar po predtvárnení umožnil ľahké umiestnenie polotovaru v zápustke hydroformingu a zminimalizoval stenčovanie steny a tým aj možnosť vzniku trhlín. Okrem analýzy tvaru a zmeny hrúbky steny bola analyzovaná aj intenzita deformácie v priečnom a pozdĺžnom reze súčiastky. Hrúbka steny sa mení nerovnomerne a je závislá na geometrických charakteristikách nástroja a polotovaru. Intenzita deformácie sa pohybuje v rozpätí ?i = 0,1 – 0,45 a je tiež závislá najmä na tvare nástroja a polotovaru. V záveroch sú popísané možnosti numerických simulácií pri návrhu nových technológií a pri optimalizovaní už zavedených s akcentom na automobilový priemysel.