Abstrakt Technológia hydraulického tvárnenia je veľmi známa už niekoľko rokov a zaznamenáva extrémne dynamický rozvoj v automobilových aplikáciách, obzvlášť v Nemecku a Spojených štátoch amerických. Hydraulické tvárnenie dvojíc kovových plechov je ešte v štádiu pred zavedením do priemyslu. Príspevok predstavuje tento proces a poukazuje na určité špecifické výsledky výskumnej práce. Uvedené je základné smerovanie výskumu vzhľadom na transfer procesu hydraulického tvárnenia na dvojice kovových plechov do priemyselného rozsahu. Hydraulické tvárnenie využíva tlak kvapaliny namiesto lisovníka v konvenčnom nástroji na tvarovanie časti do požadovaného tvaru matrice. Postup je veľmi užitočný pre vytváranie celých súčiastok, ktoré by inak museli byť vyrobené viacnásobným lisovaním. Hydraulické tvárnenie ponúka niekoľko výhod v porovnaní s konvenčnou výrobou lisovaním a zváraním, ako je zjednotenie súčiastky, redukcia hmotnosti, zlepšenie konštrukčnej pevnosti a poddajnosti, nižšia cena lisovacej formy, menej sekundárnych operácii, nízke odpruženie a zníženie množstva kovového odpadu. Zvyšujúce sa požiadavky na veľmi komplikované tvary súčiastok ako sú: výfukový systém áut, spojovacie trubice, branch-joins, rámy telesa áut, rámy striech áut, atď., vyžadujú procesy hydraulického tvárnenia zakružovaných rúr. Laboratórne zariadenie pre hydromechanické tvárnenie rúr je navrhnuté a pripravené zohľadniť analýzy laserom zváraných predliskov prebiehajúcich počas skúšky hydraulického hĺbenia rúr vnútorným tlakom kvapaliny. Príspevok uvádza výsledky distribúcie lokálnej deformácie v laserom zváraných rúrach.