Abstrakt Príspevok prezentuje výsledky, získané pri výskume použitia výrobkov z vysokopecnej trosky pri výrobe betónov pre cestné aplikácie. V prvej časti sú stručne charakterizované materiály, používané pri výrobe betónu. Je charakterizovaná pevnosť betónu a skúšky, používané na definovanie tejto pevnosti. Zvlášť je charakterizovaný betón, používaný v cestnom staviteľstve, jednotlivé druhy a požadované pevnostné vlastnosti. Sú popísané poloprevádzkové pokusy s výrobou betónu, kde ako štrk bol použitý len štrk, vyrobený z vysokopecnej trosky, zrnitosti 0 – 4; 4 – 8; 8 – 16 mm. Sú definované špecifiká použitia vysokopecného štrku aj ostatných materiálov betónovej zmesi. Bol urobený rozsiahly výskum, týkajúci sa podielu jednotlivých frakcií vysokopecného štrku, množstva a druhu použitého cementu, potrebného množstva vody. Na základe výsledkov boli špecifikované tri betónové zmesi, ktoré produkovali betón s najlepšími hodnotami pevnostných vlastností. Vhodnosť použitia betónov, vyrobených s využitím vysokopecného štrku, pre cestné staviteľstvo je diskutovaná. Len betón, vyrobený zo zmesi č.2, spĺňa nároky pre cestné komunikácie I. a II. triedy. U ďalších dvoch zmesí betóny úplne nedosahujú hodnoty pevnosti, stanovené normou a ich použitie je skôr pre miestne alebo vnútrozávodné komunikácie. Vhodnosť použitia betónov, vyrobených s využitím vysokopecného štrku, pre iné, menej náročné stavebné aplikácie, je zdôraznená.